De Heulenaar

Praktijk voor integrale natuurgeneeskunde

Vergoeding vaak via aanvullende verzekering - Hierop is de eigen bijdrage niet van toepassing - Verwijskaart niet nodig

Gratis telefonisch consult
18.00-18:30
0174-295970 (ma/di/do)


Online reserveren mogelijk

Wandelen

Er is geen twijfel over mogelijk................. lopen is dè manier van bewegen bij uitstek, het lichaam is gebouwd om te lopen.

Wandelen is zeer geschikt om hart, longen, botten en spieren in een betere conditie te brengen en, in tegenstelling tot bij een sport als fietsen, waarbij het lichaam continu geflext is en uit het lood getrokken wordt, een beter evenwicht te bereiken. Daar bovenop heeft lopen een positieve invloed op je gemoedstoestand. Steeds meer wetenschappelijke artikelen onderschrijven dat wandelen goed is voor je gezondheid. Een groot probleem van deze tijd is bijvoorbeeld, dat mensen te weinig vitamine D aanmaken doordat zij te weinig tijd buiten doorbrengen. Deze vorm van bewegen kan daar verandering in brengen en kan door iedereen gedaan worden ongeacht leeftijd of fysieke gesteldheid. Mooi meegenomen is dat, terwijl het lichaam vitamine D aanmaakt, je cholesterol verlaagt, cholesterol is namelijk de grondstof van vitamine D. Je kunt eigenlijk niet verwachten dat je normale cholesterolwaarden hebt als je de hele dag in een kunstmatig verlicht kantoor zit en nauwelijks buiten komt. Bovendien vertoont een groot deel van de Nederlandse bevolking een min of meer ernstige vorm van vitamine D deficiëntie. Ga dus voor je werk, tijdens je lunchpauze of na je werk een stukje buiten lopen. Wandelen kun je tot op hoge leeftijd doen zonder dat er schade aan de gewrichten wordt toegebracht.

Onderstaand tref je een opsomming van de voordelen van wandelen.

Van wandelen krijgt je zelfvertrouwen omdat je daar simpelweg beter van in je vel gaat zitten.  Wandelen is ook goed voor de sociale contacten en het geeft ontspanning. Ook zal je er een stuk beter van gaan slapen. Al met al is wandelen een ontspannen en stressvrije manier om aan je gezondheid te werken.

Het wandelen over kinderhoofdjes verbetert het evenwicht en verlaagt de bloeddruk. Mogelijk door het stimuleren van reflex- of acupunten onder de voet. Maar zeker ook door het tunen van de proprioceptie en het evenwichtsorgaan.

Door wandelen fysiek en mentaal in balans komen.

Het Oregon Research Institute bestudeerde 108 mensen, ouder dan 60 jaar oud, naar de effecten van het wandelen over kinderhoofdjes op de gezondheid. De helft van het aantal deelnemers aan het onderzoek wandelde over kinderhoofjes, de andere helft wandelde over meer traditionele wandelpaden.

Het Instituut kwam op dit idee nadat ze zowel kinderen als volwassenen hadden zien wandelen en oefenen op kinderhoofdjespaden in China. De Chinezen geloven nl. dat het wandelen over kinderhoofdjes punten onder de voeten activeren en daardoor de gezondheid verbeteren.

Zowel acupuncturisten als massage- en voetreflextherapeuten gaan er vanuit dat er zich punten onder de voet bevinden die in relatie staan tot andere gebieden en/of organen in het lichaam en dat men, door deze punten te stimuleren, het lichaam in balans brengt. Een getraind practitioner stimuleert deze punten om de gezondheid van patiënten te verbeteren. 

Na 16 weken werd de balans opgemaakt. Men stelde vast dat alle deelnemers gezonder en fitter waren geworden, maar dat de mensen die over kinderhoofdjes hadden gewandeld tevens een opmerkelijke verbetering in evenwicht en bloeddruk vertoonden.

Oudere mensen raken over het algemeen genomen hun gevoel voor evenwicht kwijt en hun bloeddruk stijgt.

Dit is dus een belangrijke ontdekking! Dus zoek paden met kinderhoofdjes op en wandel!

Voordat je gaat wandelen:

i