De Heulenaar

Praktijk voor integrale natuurgeneeskunde

Vergoeding vaak via aanvullende verzekering - Hierop is de eigen bijdrage niet van toepassing - Verwijskaart niet nodig

Gratis telefonisch consult
18.00-18:30
0174-295970 (ma/di/do)


Online reserveren mogelijk

Onderzoek wijst uit dat we op de langere termijn worden beloond met een spectaculair verbeterde gezondheid. Hoge bloeddruk normaliseert zich, hart- en vaatziekten verbeteren, stress verdwijnt, dwangmatig gedrag met betrekking tot voedsel, seks en geld neemt af.

Over het algemeen voldoet elke meditatie aan de volgende drie basisprincipes;

We richten onze aandacht op één object om onze geest te concentreren. Dit kan bijvoorbeeld onze ademhaling, een woord of mantra dat we steeds herhalen, sensaties in ons lichaam, of zelfs onze gedachten zijn.

Vaak concentreren we ons bij het mediteren op onze zintuigen, als we ruiken, voelen, luisteren of proeven ontsnappen we aan onze gedachtespinsels en zijn we in het nu aanwezig.

Steeds als onze gedachten afdwalen, brengen we deze terug naar ons meditatieobject, we proberen onze gedachten niet te onderdrukken, vechten om onze geest tot rust te brengen heeft niets met ontspanning te maken. 

Het meditatieobject treedt steeds meer op de voorgrond en alle andere zaken zijn wel aanwezig maar verdwijnen naar de achtergrond. Iedere keer als we afgeleid worden afdwalende gedachten of door geluiden op de achtergrond zoomen we weer in op ons object. Dit proces herhaalt zich tijdens een meditatie soms wel een oneindig aantal keer.

Alle gedachten en sensaties laten we tijdens de meditatie aan ons voorbij gaan. We horen nog steeds het geluid van voorbijrazend verkeer, voelen we nog steeds de kater van gisteren, denken we nog steeds aan de klussen die we morgen moeten doen etc., maar we laten ons er  niet door storen. Tijdens het mediteren proberen we niet te oordelen, conclusies te trekken of over bijzaken na te denken. We accepteren alles in het huidige moment precies zoals het is.

Mediteren verschilt van andere vormen van ontspanning in de zin dat we tijdens de ontspanning wakker, alert en geconcentreerd zijn. We zijn ontspannen en toch alert. Daarom is het meestal niet zo'n goed idee om te liggen of onderuit te hangen als we mediteren, de kans is groot dat we dan in slaap vallen.

Will Johnson, auteur van “Posture of Meditation”, is van mening dat men alleen dan succesvol kan mediteren indien het lichaam perfect uitgelijnd is en het lichaam moeiteloos gedragen wordt, zonder dat het in gevecht met de zwaartekracht is.

Naarmate we ons langer met meditatie bezighouden worden we fundamenteel steeds relaxter. Tegelijkertijd worden we ook opmerkzamer en bewuster, iets wat andere ontspanningstechnieken niet tot stand brengen, omdat ze het aandachtsvermogen niet trainen.

We moeten mediteren dus niet met een droom, slaap of trance-staat verwarren, want tijdens die momenten zijn we, in tegenstelling tot bij meditatie, niet bewust en alert. 

Stadsverlichting, is een initiatief van Tijn Touber om d.m.v. meditatie de wereld vanuit je huiskamer te veranderen.

Mensen die samen stil zijn, hebben effect op hun omgeving. Ze brengen harmonie en flow in de wereld. In steden waar regelmatig wordt gemediteerd, is er minder criminaliteit, is het minder druk op de spoedeisende hulp en zijn minder verkeersongevallen. Als je een betere wereld wilt, hoef je de straat niet op. Je bent effectiever als je een krachtig, coherent veld creëert. Geen methode is sneller, goedkoper en effectiever. Verlicht jezelf en verlicht je wereld!

Meditatie                            

Zelf volgde ik in 1974 de cursus Trancendente Meditatie bij een TM-Centrum, maar er zijn veel goede manieren om te mediteren. Meditatie in zijn zuiverste vorm is het met de ogen dicht stilzitten en lichaam en geest onbeweeglijk te laten worden.

Meditatie wordt steeds vaker officieel aanbevolen door artsen en wetenschappers. Ziekenhuizen gebruiken meditatie steeds vaker als stressreductie instrument en er worden steeds meer meditatiemogelijkheden geboden in kantoren, gevangenissen, overheidsinstellingen, sportinstellingen en op vliegvelden.