De Heulenaar

Praktijk voor integrale natuurgeneeskunde

Vergoeding vaak via aanvullende verzekering - Hierop is de eigen bijdrage niet van toepassing - Verwijskaart niet nodig

Gratis telefonisch consult
18.00-18:30
0174-295970 (ma/di/do)


Online reserveren mogelijk

Stabiliseren of mobiliseren?

Oefentherapie verbetert de verschillende aspecten van de spierfunctie.

Het verbetert de doorbloeding, smeert de gewrichten, herstelt het contact met het lichaam, etc.

Oefentherapie is zeer goed te combineren met massage- en lichaamswerktherapievormen en biedt bovendien de mogelijkheid om ook thuis aan je klachten te werken.

Oefeningen kunnen ingezet worden voor het oplossen van problemen met het bewegingsapparaat: bewegingsbeperkingen, spierverkortingen maar ook kracht/stabiliteitsverlies.

Klachten aan het bewegingsapparaat onstaan soms door overbelasting maar nog vaker doordat mensen te weinig bewegen. Als spieren te kort en te stijf worden kan Active Isolated Stretching ingezet worden om spieren te mobiliseren en fascia weer soepel te maken.

Als spieren te zwak zijn is het beter om stabiliserende oefeningen te doen. Uitstekende stabiliserende, versterkende oefeningen kunnen uitgevoerd worden met behulp van een oefentol of een Swiss ball.

Doelstelling van oefentherapie is om op een goede manier van een blessure te herstellen, met een minimale kans op herhaling.

Na bijvoorbeeld een sportblessure is het de bedoeling om na 6 weken weer te sporten zonder tape.


Iemand die zijn lichaam om wat voor reden dan ook niet goed gebruikt cq verkeerd belast, loopt een sterk verhoogde kans op klachten aan het bewegingsapparaat.

Tegenwoordig wordt, naast goede zorg door de behandelaar, ook van de cliënt een bijdrage verlangd teneinde herstel van de gezondheidsproblemen teweeg te brengen.

Oefentherapie kan fantastische resultaten opleveren, voorwaarde is echter wel dat de oefeningen consequent uitgevoerd worden.

De core, of kernspieren

Bestaan uit zo'n dertig spieren waarvan een aantal belangrijke spieren een soort "box" vormen in het centrum van je lichaam. Elke beweging van het lichaam, zowel van je armen als van je benen, beginnen vanuit deze "box".

Hoe sterker deze spieren zijn des te krachtiger het lichaam is. Vooral de Transversus Abdominus (de buikwandspier) en de Multifidus (diepe rugspieren) zijn van groot belang. Samen met het diafragma (middenrif) en de bekkenbodemspier (pelvic floor) vormen deze de "box".

De hieronder staande oefeningen stabiliseren de corespieren en verminderen rugpijn

Hou bij het doen van deze oefeningen je rug recht, trek je buik in en je navel iets omhoog.

Zo span je alle spieren van de "box" aan!

Foundation training is op dit moment dè manier om de rug en core-spieren te versterken!

Foundation Training is is een serie van oefeningen die tot doel hebben de spierketens in ons lichaam met elkaar te integreren. Vooral de spierketens aan de rugzijde van ons lichaam moeten getraind worden om de wervelkolom en de lichaamscore te stabiliseren, want o.i.v. onze modern leefstijl zijn de meeste spieren in deze keten verzwakt en uit balans.

Swiss Ball training is een vorm van stabiliserende fitness die leuk, uitdagend en heel effectief is.

Door het onstabiele karakter van de Swiss Ball, een grote opblaasbare trainingsbal, worden tijdens het trainen met name de houdingsspieren flink aan het werk gezet. Je bent dan niet alleen sterke buik-, onderrug- en bilspieren op aan het bouwen, je werkt ook aan een slanker uiterlijk. Daarnaast train je met een Swiss Ball je balans en conditie.