De Heulenaar

Praktijk voor integratieve natuurgeneeskunde

De Heulenaar ! ‘t Hoogje 6 ! 2295 HD  Kwintsheul ! 0174-295970 ! 0648-636422 ! Praktijk voor complemtaire natuurgeneeskunde

Bereikbaar van 18.00-19.00
op 0174-295970 (ma/do)
Voor afspraken en informatie.

Ademhalen en hyperventilatie

Ademhaling vindt plaats, ongeacht of je er aandacht aan besteedt of niet. En dat is maar goed ook, want het houdt je in leven! Bij iedere inademing komt er zuurstof ons lichaam binnen. De longen geven dit door aan het bloed. Het bloed transporteert het naar organen en lichaamsdelen, waar de cellen zuurstof gebruiken om energie te produceren. De afvalstoffen uit het lichaam worden via de longen uitgeademd.

Er zijn verschillende manieren om adem te halen. Alleen al het concentreren daarop zorgt voor ontspanning. Het leidt af van alle gedachten die er door ons brein geproduceerd worden. Het is vaak de eerste stap om stress-symptomen te verminderen.

De manier waarop we ademhalen, beïnvloedt de hoeveelheid energie die we hebben, de manier waarop we energie gebruiken, en ons algemeen gevoel van welbevinden.

Een juiste ademhaling geeft ruimte, inspiratie en corrigeert de onbalans in ons lijf!

Omdat een belangrijk doel van ademhalen is om het lichaam van voldoende zuurstof te voorzien en overtollig CO2 af te voeren wordt, ten onrechte, gedacht dat de hoeveelheid zuurstof die er naar de lichaamscellen gaat, afhankelijk is van de hoeveelheid zuurstof die je bloed bevat.

Doorgaans is het echter de hoeveelheid CO2 in het bloed die bepaalt hoeveel zuurstof er aan het weefsel wordt afgegeven.

Bij hyperventilatie is het CO2-niveau in het bloed te laag. Het hemoglobine, dat het zuurstof door de bloedbaan vervoert, krijgt daarom geen signaal om het zuurstof af te leveren bij de cellen. Meestal is er dus wel voldoende zuurstof in het bloed, maar door het lage CO2-niveau wordt het niet afgegeven.

Hyperventilatie wordt veroorzaakt door een combinatie van ademhalen door de mond, snel ademen, geeuwen, zuchten, of het gebruiken van de borstspieren (hoog ademen).

Je hoeft niet luidruchtig of snel te ademen om overmatig te zijn!

Hyperventilatie betekent simpelweg dat je per minuut meer lucht in- en uitademt dan op een bepaald moment nodig is.

Het valt niet echt op als je 20 keer per minuut ademhaalt in plaats van 6 tot 12 keer!

Maar het lichaam heeft er wel onder te lijden.

Een gezonde volwassene haalt 6 tot 12 keer per minuut adem, afhankelijk van de inspanning die geleverd wordt, de ademhaling past zich aan bij wat je doet. Bij inspanning, zoals traplopen of hardlopen, heb je meer zuurstof nodig. Je gaat dan vanzelf sneller ademen waardoor je hart sneller gaat kloppen.

Iemand ademt op deze manier 4 tot 6 liter lucht in. Het resultaat van 20 keer per minuut ademhalen is dat er 8 tot 10 liter lucht ingeademd wordt. Over een week gemeten betekent dit dat 30.000 liter extra lucht wordt ingeademd.

Genoeg om een klein zwembad te vullen!

Als gevolg hiervan verandert de pH-waarde in het lichaam en dit heeft een aantal zeer ongewenste effecten!

Het tast het autonome zenuwstelsel aan en de rode bloedlichaampjes kunnen hun zuurstof minder goed afgeven aan de weefsels. Daarnaast gaan de lichaamscellen melkzuur produceren in een poging de pH-waarde te herstellen.

Gevolgen zijn spierpijn, een veranderde stofwisseling, uitputting, depressie, een verhoogde afgifte van histaminen en daardoor allergische reacties, verhoogde hartslag, paniek en naar lucht happen. Het lichaam raakt in deze toestand flink ontregeld.

Ook de gevolgen op de aderwanden zijn grimmig, het oxydatie veroorzakende zuurstof, dat de bloedbaan niet kan verlaten, beschadigt de aderwanden. Beschadigde aderwanden staan aan de wieg van veel moderne ziekten. Denk aan atherosclerose, hypertensie, angina pectoris, hartfalen, suikerziekte.

Bekend is dat bijvoorbeeld relaxatie en  massages een zeer gunstige invloed hebben op hyperventilatie. De parasympathicus ontwaakt en de ademhaling wordt weer rustig. (bron: Masha Anthonissen-Kotousova - Leef gezond, adem rustig).


Ademhaling

6 x per minuut is genoeg!

Zes keer per minuut ademen is al genoeg. Veel mensen ademen echter veel sneller en dat is zonde. Het kost onnodig veel energie en kan klachten veroorzaken. Hoe adem jij? Wij moedigen mensen aan om bewust rustiger te ademen. Wat doet dat bij jou?

Ademhaling en gedachten:

Je ademhaling en je gedachten gaan vaak hand in hand. Door rustiger te ademen kalmeer je ook je brein. Dus als je diepe ontspanning wilt is het goed om te zien of een ademhalingsoefening ook bij jou werkt. Deze ontspanning is echter geen slome futloosheid maar een ontspanning die niet botst met hoge concentratie en overzicht.