De Heulenaar

Praktijk voor integrale natuurgeneeskunde

Vergoeding vaak via aanvullende verzekering - Hierop is de eigen bijdrage niet van toepassing - Verwijskaart niet nodig

Gratis telefonisch consult
18.00-18:30
0174-295970 (ma/di/do)


Online reserveren mogelijk

Volgens een onderzoek van TNO beweegt 60% van de volwassenen ’s winters minder dan uit het oogpunt van gezondheid goed voor ze is. Zomers geldt dit voor 47%. Hierbij wordt uitgegaan van vijf keer per week een half uur matig intensief bewegen. Je beweegt goed als je sneller gaat ademhalen en je hart sneller gaat kloppen, dit tot ongeveer 100/120 slagen per minuut.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt overigens ook dat veruit de meeste Nederlanders voldoende bewegen wel ‘belangrijk tot heel belangrijk’ vinden: 96% is deze mening toegedaan.

Goede manieren om te bewegen zijn:

Het is verstandig je lichaam goed voor te bereiden, anders neemt de kans op blessures toe. Het risico op blessures is nooit helemaal uit te sluiten, maar wordt veel kleiner als je je training geleidelijk opbouwt.

Begin altijd met een goede warming up en eindig met een cooling down, naarmate de training zwaarder is zal dit meer tijd in beslag nemen.

Om blessures te voorkomen is het verstandig om het lichaam in balans te laten brengen d.m.v. Myosceletal Alignment (de uitlijning van het lichaam) en/of Myofasial Release technieken.

Het is goed om een vorm van bewegen te kiezen die uw lichaamshouding verbetert! Een slechte houding staat aan de wieg van veel ongemak en pijn.

Verbeter uw houding door regelmatig de hier volgende oefening te doen:

Kelly Starrett, een populair mobiliteits expert en fysiotherapeut beveelt de volgende serie van vijf “body reorganizations” aan om het lichaam beter uit te lijnen:

  1. Sta rechtop, je voeten wijzen recht naar voren of iets naar binnen.
  2. Lijn het bekken uit door de bilspieren strak aan te spannen. Voor een beter effect wordt aanbevolen de voeten zo´n 10 tot 15 graden naar binnen te draaien (richt de grote tenen een beetje naar elkaar toe). Rol je voeten naar de buitenkant en probeer de achterkanten van je benen naar elkaar toe te trekken zonder je hielen van hun plaats te halen. Dit zorgt ervoor dat de dij en heupspieren samenwerken, alleen de bilspieren aanspannen heeft minder resultaat.
  3. Span de corespieren licht aan door de buikspieren naar binnen en naar boven te trekken met zo´n 20 procent van je maximale capaciteit.
  4. Corrigeer je schouderpositie door je schouders en armen naar buiten te draaien (denk dat je ze losschroeft) en je schouders naar achteren te rollen, dit brengt je schouderbladen dichter naar elkaar toe. Trek je borstkas op en naar voren, je duimen wijzen naar buiten.
  5. Houd je schouders naar achter, draai je handen naar neutraal zodat de duimen naar voren wijzen.





Bewegen is goed voor iedereen: van piepjong tot stokoud. Het lichaam is gemaakt om te bewegen. We kunnen in ons land kiezen uit een groot aanbod aan sportfaciliteiten. Binnen of buiten, individueel of in groepsverband.

Het belangrijkste is een vorm van bewegen of sport te kiezen die bij je past en die je leuk vindt, sporten puur voor de gezondheid houdt niemand lang vol. Bij veel takken van sport wordt het lichaam eenzijdig belast waardoor het min of meer uit het lood getrokken wordt, ga dus niet zomaar op eigen houtje aan de slag maar laat je goed informeren door een trainer of bodyworker die verstand heeft van de uitlijning van het lichaam. Wel bewegen is echter altijd nog beter dan niet bewegen.

Een gezonde geest in een gezond lichaam is geen loze kreet, maar een waarheid als een koe!

Gaan onze hersenen ook beter werken als we meer bewegen? Bij mensen - jong en oud - die lui zijn geworden, blijkt dat inderdaad het geval. Als zij weer gaan bewegen, dan verbeteren vooral de 'executieve functies' van onze hersenen: het vermogen tot initiatief nemen, zaken plannen, impulsen beheersen en zelfregulatie. Allemaal functies die we nodig hebben om zelfstandig te functioneren. (Bron: prof. Erik Scherder)

Bewegen heeft een positieve invloed op allerlei processen in het lichaam, niet alleen fysieke, maar ook de emotionele en mentale! Zo is bewegen ook van groot belang om de fascia, het internet van het ons bodymind-complex, in goede conditie te brengen en te houden, wat ook weer bijdraagt aan een goede houding. Bewegen zorgt ervoor dat iemand zich lekkerder voelt en is ook een uitstekend middel om afstand te nemen van de stress van alledag.


Zitten en nooit écht intensief in beweging zijn, staat wereldwijd op nummer vier van de meest voorkomende doodsoorzaken.

Zitten wordt niet voor niets ‘het nieuwe roken’ genoemd.

Te weinig of niet bewegen verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, kanker, gewicht- en gewrichtsproblemen.

“Meer dan 35 procent van Nederland zit tussen de 7 en 16 uur per dag. Eigenlijk loopt de kans op sterfte al omhoog als je TV kijkt”, aldus klinisch neuropsycoholoog Erik Scherder.

Zelfs als je 3 keer per week sport en de rest van de week zittend doorbrengt, krijg je te weinig beweging. Op kantoor is twee keer per uur een sitting break van langer dan 1 minuut essentieel om die spieren en pezen gezond te houden.

Ook het belang van voldoende slaap en een regelmatig bioritme mogen niet worden onderschat.