De Heulenaar

Praktijk voor integratieve natuurgeneeskunde

De Heulenaar ! ‘t Hoogje 6 ! 2295 HD  Kwintsheul ! 0174-295970 ! 0648-636422 ! Praktijk voor complemtaire natuurgeneeskunde

Bereikbaar van 18.00-19.00
op 0174-295970 (ma/do)
Voor afspraken en informatie.

Active Isolated Stretching (AIS) is een myofascial release techniek en is de nieuwste manier van stretchen, waarvan gebruik gemaakt wordt door atleten, massagetherapists, bodyworkers, personal trainers en professionele sporters over de hele wereld.

Active Isolated Stretching stelt het lichaam in staat zichzelf te repareren vàn en prepareren vòòr de dagelijkse activiteiten. De methode maakt gebruik van de natuurlijke fysieke eigenschappen van het lichaam om de circulatie te verbeteren en de elasticiteit van spieren, gewrichten en fascia te vergroten.

Active Isolated Stretching is gedurende de 35 jaar dat hij met duizenden patiënten, artsen en health professionals heeft gewerkt, ontwikkeld door Aaron L. Mattes MS, RKT, LMT.

AIS heeft de kwaliteit van vele mensenlevens verbeterd, door de gezondheid en flexibiliteit van mensen te vergroten. AIS is niet alleen een belangrijke tool om sterker en leniger te worden maar kan ook ingezet worden bij problemen die te maken hebben met overbelasting blessures zoals carpal tunnelsyndroom, tennis elleboog, lagerug problematiek, en bij blessures die juist ontstaan door gebrek aan beweging en flexibiliteit.

Techniek: Als een spier te ver, te lang of te snel gerekt wordt treedt de zg. myotatische reflex op waarbij de de spier samentrekt. Dit is een beschermende reflex van het lichaam om letsel aan de spier te voorkomen. Deze reactie vindt plaats nadat de spier ongeveer 3 seconden in rek is.

Met de Active Isolated Stretching techniek wordt iedere stretch daarom slechts 2 seconden vastgehouden, de myotatische reflex vindt dan niet plaats. Nadat de spier 2 seconden gerekt is ontspan je, herhaal dit 10 keer, d.m.v. deze techniek worden spieren gedurende de oefening langer.

De tweede component die A.I.S. zo succesvol maakt is dat de spieren die tegenover de gerekte spieren liggen worden aangespannen. Het lichaam zal nooit 2 tegenoverliggende spiergroepen tegelijk aanspannen want anders zou er geen beweging mogelijk zijn. Door deze spieren aan te spannen treedt er een ontspanningsrefelx op in de tegenoverliggende spieren die gerekt worden. Wanneer je bijvoorbeeld de hamstrings rekt worden de quadriceps aangespannen waardoor de hamstrings automatisch ontspannen en daardoor beter gerekt kunnen worden.

Als derde component van AIS wordt ook de ademhaling ingeschakeld, het ademhalingstelsel wordt gebruikt als een zg. enhancer en vergroot het effect van de oefening. Beweeg ritmisch op het patroon van je ademhaling, stretch en span aan op de uitademing en ontspan terwijl je inademt.

Dit brengt ons op de laatste component: het "assisted" aspect van A.I.S. De spier wordt aan het eind van de beweging geholpen en de beweging iets groter gemaakt door de assistentie van een partner/trainer, of met behulp van een ca 1,5 meter lang koord dat om het oefenende been of arm wordt geslagen.




Adarsh Williams van Smartstretch.com maakte deze videoclips.